Groeit je organisatie of wil je gaan groeien? Dan loop je
altijd tegen uitdagingen aan. In deze videoreeks focussen we op die
uitdagingen. In elke aflevering zetten we een thema centraal dat je herkent. We
geven je voorbeelden van cases en geven daarbij uitleg van experts om het
belang van de thema’s te laten zien. En hoe wij die binnen NESQ oppakken.
Kwaliteitsborging als thema
Kwaliteitsborging. Met dat thema gingen we aan de slag bij
Waterman Onions. Een wereldspeler op het gebied van uienverwerking. Wilco
Besuijen is kwaliteitsmanager: “Waterman Onions groeit hard. Door deze groei hebben
we intern meer mensen nodig die de kwaliteit van
ons product blijven borgen. Maar hoe kregen we dat voor elkaar?”
Ervaring op de vloer
De implementatie van een traject om medewerkers intern te trainen bracht uitdagingen met zich mee. Door de mensen mee te nemen in de oplossing van het vraagstuk en ze daar eigenaarschap over te geven, wordt de oplossing ook echt eigen. Wilco: “We waren ervan bewust dat we hulp nodig hadden. We gingen voor NESQ omdat we merkten dat ze naar ons luisterden en oprechte interesse hadden in onze uitdagingen. Ze kwamen bijvoorbeeld een halve dag stage lopen om te kijken hoe dat traject is. Ze hebben geholpen een toekomstbestendige structuur neer te zetten die wij nu met onze eigen mensen door kunnen zetten. De trainers leggen de gedachtegang uit waarom iets op een bepaalde manier wordt gedaan. En we zien dat dit ontzettend veel positieve impact heeft op de werkvloer. Zowel voor de mensen als ook het product. Het nieuwe proces neemt veel uit handen, omdat men op de vloer nu zelf veel oplost. Omdat ze dus goed zijn getraind.”
Belang van kwaliteitsborging
“Nu we als organisatie stappen hebben gezet, merken we pas echt hoe belangrijk het thema kwaliteitsborging is. We hebben dus ingezien dat als we iets belangrijk vinden, we er samen voor moeten werken om dat centraal te zetten in de organisatie. We ondervinden nu het effect van een sterke groei van het bedrijf, met daarbij een continue focus en borging van de kwaliteit door de hele organisatie”.
Benieuwd naar andere thema’s of cases? Bekijk hier andere afleveringen van Het Verhaal van Groei of lees onze blog Samenspel met Repak.