Samenspel // Machinefabriek Repak en NESQ

NESQ REPAK

Grip op productie

NESQ heeft al vele mooie ondernemingen en organisaties kunnen helpen bij hun vraagstukken. In deze blogreeks gaan we in gesprek met partners en ambassadeurs die samen met ons stappen hebben gezet in hun groeiambities. We staan stil bij de uitdagingen, de kansen die zijn benut en de samenwerking die we zijn aangegaan.

Vandaag aan het woord: Repak. Een bedrijf in Emmen dat dieptrek verpakkingmachines (gevacumeerde verpakkingen) ontwikkelt en levert. Hoe wij Repak hebben geholpen? We nemen je mee in deze case!

Er was eens…

Een bedrijf dat per jaar eerst 200 machines afleverde en nu naar 400 machines wilde gaan. Dat betekende: flinke groei. Wat weer als gevolg had dat er een hoge werkdruk lag bij medewerkers en processen niet meer liepen zoals ze moesten lopen. Daarbij werden er in dit groeiende bedrijf veel nieuwe mensen aangenomen. Dit alles bracht inderdaad de nodige uitdagingen met zich mee.

Waar de organisatie tegenaan liep? Tom Lubbersen is continuous improvement engineer bij Repak en vertelt het ons. “We wilden groeien en structureren: het vastleggen van een operationele standaard. Wat betreft de medewerkers - zowel bestaande als nieuwe - wilden we multi-inzetbaarheid creëren. Dus dat ze alles kunnen in een magazijn of expeditie of welke afdeling dan ook.”

NESQ, want…

Een oud productiemedewerker van Repak was via zijn netwerk al bekend met Stephen Bark, een van onze adviseurs. Hij was gecharmeerd van de manier van werken bij NESQ. Er moest namelijk een beetje meer ‘jeu’ bij komen kijken. De veranderingen die eraan zaten te komen, moesten voornamelijk mens-gericht en met veel enthousiasme neergezet worden. Repak zat niet te wachten op een ‘zo moet het’, dus vragen wij ‘wat is het probleem?’. Tom: “Bij het groeien en uitbreiden van ons team wilden we grip blijven houden op onze kwaliteit en output. En vooral: hoe doen we dat in een kundig en enthousiast team? Het team-element was voor ons een belangrijk punt om NESQ in te schakelen. Ten eerste omdat zij in het begin van proces integreren in het team om zo feeling met ons te krijgen en ten tweede omdat ze het menselijke aspect binnen een organisatie altijd vooropstellen.”

Op maat maken
Stephen: “In de eerste fase zijn we vanuit NESQ onderdeel geworden van de organisatie door een dag mee te draaien. We keken wat er loopt, wat er gebeurt, wie op welke manier werkt. Die informatie brachten we bij elkaar en deelden we met het MT en de mensen op de vloer. Je wilt namelijk die ontdekking en het zoeken naar de oplossing samen aangaan. Het vraagstuk samen verkennen: grip krijgen op kwaliteit en output. Op deze manier creëer je een traject op maat én worden mensen eigenaar van dat wat er veranderd, in plaats van dat er door een externe wordt verteld hoe ze het anders moeten gaan doen.“

2023 09 NESQ REPAK 12

Bij NESQ kijken we naar de menselijke aanpak. We vinden het belangrijk dat een oplossing op maat gemaakt kan worden, dus leggen we verbindingen met mensen binnen de organisatie. Zowel op de vloer als in het management. Stephen: “We zorgen dat de mensen van Repak zelf meedenken en dus onderdeel zijn van de oplossing. En dat merk je nu op de vloer. Zo vertelt de productiemanager dat hij mensen weer met een lach binnen ziet lopen. En dat is het mooiste resultaat. Daar gaat het om. Dat je ziet dat een team zelfstandig weet te draaien en organiseren, mét een glimlach.”

De oplossing

Het neerzetten van een operationele standaard en die overdraagbaar maken is wat we hebben gedaan. Ter ondersteuning zijn er door NESQ werkplek-trainingen opgezet om de ‘overdracht’ van kennis en kunde te verzorgen. Tom: “Ik ben zelf, samen met drie collega’s, door NESQ opgeleid als trainer. We leerden wat trainer-zijn inhoudt, waarom we op een bepaalde manier structuur aanleggen in de processen, hoe die verlopen en hoe we die gaan vastleggen. En dat brengen wij weer over aan bestaande en nieuwe medewerkers. Die krijgen dan het reilen en zeilen van ons geleerd in een bepaalde volgorde, afhankelijk van de plek waar ze komen te werken. Dus bijvoorbeeld eerst orderpicken, dan inruimen, etc. We hebben een hele trainingsmatrix, een planning opgesteld samen met NESQ.

Een nieuwe manier van opleiden
Het traject met Repak liep zo’n twee jaar. De veranderingen in de organisatie zijn goed ontvangen en succesvol doorgevoerd. Tom: “We zijn gestart in het magazijn, daar werkte het nieuwe trainingssysteem heel goed. We hebben wel per afdeling moeten kijken wat werkt, want de expeditie- en de montage-afdeling werken bijvoorbeeld iets complexer. Want hoe moet je bepaalde machines of modules in elkaar zetten? Dat vergt weer andere informatie bij de trainingen. Maar daar blijven we doorontwikkelen. Het laat wel zien dat de aanpak werkt. We leggen alles vast en toetsen of het werkt, om daarna bij te sturen, te verbeteren en zo te optimaliseren.”

Benieuwd naar onze andere klantverhalen? Klik hier.