Samenspel // Hanzehogeschool Groningen en NESQ

NESQ HANZEHOGESCHOOL

NESQ heeft al vele mooie ondernemingen en organisaties kunnen helpen bij hun vraagstukken. In deze blogreeks gaan we in gesprek met partners en ambassadeurs die samen met ons stappen hebben gezet in hun groeiambities. We staan stil bij de uitdagingen, de kansen die zijn benut en de samenwerking die we zijn aangegaan.

Vandaag aan het woord: de Hanzehogeschool Groningen. Derk Eising en Maryvonne Nieboer zijn beiden docent bij de opleiding Technische Bedrijfskunde en schakelden NESQ in voor een workshop. Hoe dat ging? We nemen je mee in deze case!

Er was eens…

Een opleiding Technische Bedrijfskunde van de Hanzehogeschool. In het eerste studiejaar is een nieuw opleidingsprogramma van start gegaan. Derk: “Het programma is nu meer casus- en praktijkgericht en er wordt veel in teamverband gewerkt. We nodigen experts uit die vertellen over hun ervaringen en zo kwam NESQ in beeld.” Voor de eerstejaars studenten verzorgden we een workshop rondom het implementeren van een veranderplan. Dus hoe doe je dat in een lopend bedrijf en hoe verander je de organisatie zodanig dat het beter gaat lopen?

Maryvonne: “We merkten dat het concept van een veranderplan een ‘ver van hun bed-show’ was. Veel studenten hebben de veronderstelling dat het gaat als volgt: als je baas iets zegt, dan doet iedereen dat. En als docent kunnen we wel vertellen dat het in de praktijk niet zodanig simpel werkt. Dat de baas niet zomaar iedereen een bonus kan geven en dat daardoor medewerkers harder gaan werken. Het helpt als mensen uit de praktijk dit komen vertellen. Dat komt duidelijker over dan als hun docent dat doet, die ze al het hele jaar dingen proberen te leren.”

NESQ, want…

Derk: “De implementatie van zo’n veranderplan in een bedrijf kan uitdagingen met zich meebrengen omdat er mensen bij betrokken zijn. Hoe ga je met die medewerkers om? Hoe zorg je ervoor dat ze meegaan in de nieuwe manier van werken? Dat menselijke aspect is de kern van de aanpak van NESQ.” Stephen Bark, onze adviseur, licht dit verder toe: “We vertelden over hoe je veranderingen toepast en waar je dan tegenaan loopt. We lieten de studenten zien dat transparantie belangrijk is. We zijn namelijk allemaal mensen, we hoeven niet alles allemaal te weten. Dus vraag om hulp. En díe hulpvraag hebben we bij de studenten neergelegd.”

Op maat maken
Stephen: “Omdat het gaat over studenten, wil je hun taal spreken. Ik weet nog van mijn eigen studietijd dat ik geen zin had in gortdroge stof uit boeken. Ik kreeg juist energie en inspiratie als er mensen van buitenaf, uit het werkveld, kwamen vertellen. We verzamelden onze smeuïge verhalen uit de praktijk en presenteerden onszelf op die manier aan de studenten. Dat maakt de informatie een stuk makkelijker en leuker op te nemen.”

2023 09 NESQ HAN 03

“Uiteindelijk presenteerden we twee casussen aan de studenten waarbij het ging om verandering", gaat Stephen verder. "Oud gedrag versus nieuw gedrag. Oude situatie versus nieuwe situatie. We gaven ze handvatten hoe je verandering in een bedrijf bewerkstelligt. Hoe krijg je mensen mee met het verhaal? Hoe zorg je ervoor dat ze daarin gaan geloven? Hoe geef je vertrouwen? Hoe ga je om met de politiek binnen een bedrijf? Dat soort dingen leer je niet op school. Je moet leren hoe je die skills ontwikkelt en toepast. Dan pas snap je wat je zelf én wat een ander nodig heeft. Dit hebben we gegoten in een workshop van twee dagen. Om te beginnen lieten we veel videocontent zien. Daar houden studenten altijd van en zo krijg heb je ze snel mee. Daarna namen we ze mee in onze werkwijze en gaven we voorbeelden hoe we veranderingen doorvoerden in bedrijven. Presenteerden we de casus en met die informatie gingen zij aan de slag om een oplossing te bedenken. Het uiteindelijke resultaat moest een soort poster worden van een routepad van verandering voor het bedrijf uit de casus.”

De oplossing

In dit geval kwamen studenten dus met een routekaart als ‘oplossing’. Een route om verandering teweeg te brengen in een bedrijf met een bepaald probleem.

Maryvonne: “Wat ik toch wel verrassend vond, is dat veel studenten oplossingen in de geld-sfeer hadden bedacht. Nu is dat ook iets wat waarschijnlijk in hun leefwereld meer aanwezig en van waarde is met bijvoorbeeld bijbaantjes en het niet breed hebben. Dat laat wel goed zien wat de werkelijkheid is van jonge studenten op het moment. Dit laat ook zien dat ze het menselijke aspect inderdaad nog een lastig iets vinden.”

Het menselijke aspect
Met het menselijke aspect bedoelen we dingen als: hoe kom je samen met een oplossing? Hoe zorg je ervoor dat de verandering onderdeel wordt van iedereen in plaats van dat medewerkers het opgelegd krijgen? Denk dan bijvoorbeeld aan een trainingstraject om mensen binnen het bedrijf op te leiden tot trainer. Of aan het opzetten van een onboarding-programma. Bij NESQ vinden we het dus belangrijk om het belang van het menselijke aspect te blijven benadrukken, juist ook bij studenten.

Niet alleen krijgen de studenten extra motivatie van praktijkverhalen en ‘experts’ uit de praktijk. Wij bij NESQ krijgen dat ook van de studenten. Stephen: “Het vuur en het enthousiasme dat je bij studenten over wil brengen en ziet opkomen tijdens die workshops, werkt aanstekelijk. Door input van een nieuwe generatie te krijgen en ideeën van ze te horen, worden wij ook weer even op scherp gezet. Ik herken het gevoel van vroeger. Die drive om te maken en te doen en daarmee dus te zorgen voor een positieve verandering.”

Benieuwd naar andere thema’s of cases? Bekijk hier andere klantverhalen.